De vloek van de vliegende bidons. Klinkt als een Suske en Wiske boek maar helaas echt gebeurd. Als je een TT fiets koopt zonder geintegreerde drinksystemen moet je die mooie aero lijnen verstoren met bidons.
Dit komt neer op van die aero bidons op de normale plek op je frame of een keuze/ combinatie van BTA (between the arms) en BTS (behind the saddle). Uiteraard afhankelijk van de afstand die je doet. Voor een OD of kwart voldoet een bidon. Ik gebruik de BTA setup van Profile Design. Er wordt gezegd dat dit een extra aero voor deel geeft en je hoeft uiteraard niet omhoog te komen om je bidon te pakken en te drinken. Doet het redelijk goed al komt er nog steeds veel sportdrank uit als je hard over hobbels gaat wat dan weer plakkerige benen en fiets oplevert.
Maar bij de langere afstanden heb je meer bidons nodig. Zeker als er geen posten zijn zoals bij de Halve van Nieuwkoop. Bij de halve Ironman van Cascais had ik de bidon voorop en 1 achterop met elektrolytes. Bij de drankposten nam ik dan steeds een bidon met sportdrank en deed die achter mijn zadel.
En die BTS setup maakte me helemaal krankjorum. De xlab turbo wing heeft plek voor 2 bidonhouders achter je kont dus aero. Maar wat ik ook probeerde de bidons blijven maar vliegen. Bloed irritant tijdens trainingen maar niet te doen tijdens een race. Kiezen tussen te weinig drinken of tijd verliezen… Verschillende bidonhouders geprobeerd. Ductape op onmogelijke plekken, tie wraps, niks hielp. Tot ik deze tegenkwam. Triathlon is een dure sport. Maar voor een tientje had ik mijn probleem opgelost. Elke bidon zit goed strak in deze houder, vol of leeg en ik kan over hobbels heen knallen zonder vol in de remmen te moeten om om te draaien! Voor degenen die liever niet met Decathlon zichtbaar op hun fiets rijden, de bidonhouders zijn blanco, dus niet zoals op het plaatje