Site logo

Rellen met Bont. Schoenen review.

In augustus vond ik het tijd voor een paar nieuwe wielren sloffen. De oude Northwaves waren na 6 jaar echt wel aan vervanging toe. Tientallen duizenden kilometers mee gereden. Ik wilde van die hippe boa sluitingen en carbon zolen. Dat ze wit moesten zijn was ook een uitgemaakte zaak!

Dat heb ik geweten; de Bont Riots zijn m’n vierde paar ­čś│. Hoge wreef en brede voeten is een slechte combinatie. 2 paar Northwaves en een set Fizik. Eerst online besteld en de laatste 2 in de winkel gepast. Met de Northwave Revolution 2 als laatste het 2 maanden geprobeerd. Met pijn rijden is gewoon niet leuk. Dus nu zijn het de Bont Riot+ geworden. Niet wit want uitverkocht.

De schoenen heb ik in de brede versie genomen. Daarnaast zijn ze ook ‘moldable’ dat wil zeggen stop ze in de oven voor 20 m op 70 graden en je kan ze vervormen naar je voet. Een ritje zaterdag van 70Km maakte wel duidelijk dat dit afbakken nog nodig is, vooral voor mijn linkervoet. Dit verwarmen van kan zo vaak als je wilt.

Bont heeft naar eigen zeggen een andere visie op hoe een schoen moet zitten. Dit heeft ook invloed op het uiterlijk. Een brede neus en een plat profiel. Duidelijk te zien als je de schoenen naast elkaar ziet.

De upper van de schoen is soepel en de manier waarop de bovenkant om je voet heen wordt getrokken is goed verdeeld over een groter oppervlak. Het foam – het zachte spul in de schoen – wat Bont gebruikt is ook anders dan andere merken en neemt geen water op. Heel fijn bij overmatig zweten of door een plas heen rijden. De banden die over de schoenen lopen zijn van hetzelfde materiaal als veiligheidsriemen in de auto en rekken dus niet uit ook niet na een paar jaar!

Bont gebruikt een speciaal carbon uit Japan de Toray fabriek. Sinds 1989 stoppen ze al carbon in hun schoenen dus ze weten waar ze het over hebben. De zool is dan ook knalhard. Waar ik de Northwaves nog kon buigen met de hand (stijfheidsindex 12 van 14) is dat absoluut niet mogelijk met de Riots. Tijdens de rit voel je dit zeker maar positief, goeie kracht overbrenging zonder oncomfortabel te worden.

Na 70Km is er nog niet al te veel te zeggen natuurlijk. Over een paar honderd kilometer een update, hopelijk pijnvrij!

Reacties

  • No comments yet.
  • Add a comment